Automatyczne zapisywanie znaczników UTM w cookie

poniedziałek, 29 październik 18, 12:35
Od dzisiaj każda strona impleSITE zapisuje zawartość parametrów UTM używane przez Google Analytics oraz Ekademia do śledzenia źródła ruchu.
 
Parametry UTM (zobacz Generatory UTM) pozwalają na zdecydowanie bardziej dokładną analizę kampanii promocyjnych niż samo śledzenie konwersji:
  • utm_source - źródło ruchu, np. facebook, youtube, nazwa listy
  • utm_medium - medium, np. reklama, opis_pod_filmem, mailing, autoresponder, banner itd.
  • utm_content - wersja reklamy, np. reklama1, kod filmu na YouTUBE, data mailingu itd.
  • utm_term - słowo kluczowe albo lokalizacja reklamy
  • utm_campaign - kampania, np. promocja201811
impleSITE zapisze te parametry, jeśli będą podane w adresie dowolnej strony, do cookie odwiedzającego:
  1. {COOKIE:utm_X_page_IDSTRONY} - np. utm_source_page_1 w przypadku strony głównej, na 30 dni
  2. {COOKIE:utm_X_7} - np. utm_medium_7 na 7 dni
  3. {COOKIE:utm_X_30} - np. utm_term_30 na 30 dni
  4. {COOKIE:utm_X_90} - np. utm_content_90 na 90 dni
  5. {COOKIE:utm_X_180} - np. utm_campaing_180 na 180 dni
  6. {COOKIE:utm_X_365} - np. utm_source_365 na 365 dni
Każdy parametr utm w adresie utworzy taki komplet 6 plików cookie. Od Ciebie zależy z którego skorzystasz. Parametr z ID strony jest przydatny, jeśli prowadzimy kilka kampanii i chcemy mieć pewność, że odwiedzający dostał parametry na konkretniej stronie, a nie na jakiejkolwiek stronie.
 
Przykład:
  1. Klient klika w reklamę kierującą go na 

    http://www.twojadomena.pl/oferta?utm_source=youtube&utm_medium=adwords&utm_content=zz-gMJoqAMA&utm_campaign=TrojcaSukcesu
  2. impleSITE zanim wyświetli stronę, daje mu 4 komplety plików cookie, jak pokazano wyżej. Powyższa strona ma identyfikator w impleSITE: 5.
  3. Na stronie znajduje się oferta i link do strony www.twojadomenia.pl/formularz ale jest też plik PDF z dodatkowymi informacjami. Klient pobiera plik, drukuje i czyta.
  4. W pliku PDF również znajduje się link do www.twojadomenia.pl/formularz
  5. Klient wpisuje w przeglądarkę ten link, bo jest wystarczający prosty - mógł też kliknąc w link w pliku PDF, jeśli czytał go na komputerze.
  6. Strona /formularz zawiera jedynie przekierowanie na

    http://www.ekademia.pl/formularz/akademia?utm_source={COOKIE:utm_source_page_5}&utm_medium={COOKIE:utm_medium_page_5}&utm_content={COOKIE:utm_content_page_5}&utm_term={COOKIE:utm_term_page_5}&utm_campaign={COOKIE:utm_campaign_page_5}
  7. impleSITE pobiera z cookie wartości tych parametrów zapisane kilka dni wcześniej i dodaje je do linku.
  8. Klient zamawia i kupuje. UTMy pojawiają się w historii zamówień oraz w raportach w Google Analytics.
Aby skorzystać z tej funkcji musisz:
  1. Utworzyć dynamiczną stronę przekierowującą (np. /utmjump), gdzie przekierowanie będzie miało formę: 

    http://{GET:url}?utm_source={COOKIE:utm_source_30}&utm_medium={COOKIE:utm_medium_30}&utm_content={COOKIE:utm_content_30}&utm_term={COOKIE:utm_term_30}&utm_campaign={COOKIE:utm_campaign_30} 

    - w takim przypadku chcąc przekierować kogoś na www.sklep.x/produkt/y wraz z parametrami UTM, podamy adres: www.twojadomena.pl/utmjump?url=www.sklep.x/produkt/y

    Oczywiście możesz skorzystać z cookie 7 dniowych lub dłuższych.
  2. Ewentualnie utworzyć przekierowania statyczne do konkretnych miejsc, gdzie Klient dokona transakcji - wtedy w miejsce {GET:url} w powyższym adresie należy wpisać adres docelowej strony - np. www.ekademia.pl/formularz/nazwa-produktu - takie adresy można potem użyć np. w filmie na YouTUBE, w ofercie PDF czy na ulotkach i plakatach.
  3. Dodać do formularza subskrypcji ukryte pola zawierające informacje o źródle - np. w przypadku impleBOT może to być



    Następnie można albo wyszukać osoby po różnych utmach, albo dodać zawartość tego pola do linku w mailingu, aby dalej go śledzić tymi samymi parametrami:

    http://www.twojadomen.pl/xyz?{POLE_5}
Większośc z tych czynności jest jednorazowa, a daje nam ogromne możliwości dokładnego analizowania efektów naszej pracy.
 
Dlaczego warto to robić? Przecież jeśli na Twojej stronie zainstalowane jest Google Analytics, to Google albo samodzielnie ustali te parametry analizując źródło ruchu, albo zapisze te parametry, które podasz w adresie. Fakt, ale dane automatycznie generowane przez Google nie będą dostępne np. dla Ekademii i nie pojawią się w danych zamówienia - jedynie w Google Analytics.
 
Dotychczas dostępne były 2 skomplikowane rozwiązania problemu śledzenia międzydomenowego:
  1. (niekompatybilne z Ekademia.pl) Włączenie śledzenia międzydomenowego - czyli zainstalowanie na wszystkich domenach tego samego skryptu Google Analytics, dodanie tych domen do wykluczeń, zdefiniowanie i włączenie "linkera".
  2. zmodyfikowanie wszystkich linków na stronie za pomocą skryptu JavaScript i skopiowanie do tych linków parametrów UTM z adresu. Skrypt trzeba było zainstalować albo na stronie, albo jeśli dany system na to nie pozwala, uruchomić go przez Google Tag Manager.
impleSITE pozwala od dzisiaj zrobić to znacznie łatwiej.
 
Komentarze