Od dzisiaj każda strona impleSITE zapisuje zawartość parametrów UTM używane przez Google Analytics oraz Ekademia do śledzenia źródła ruchu.
Â
Parametry UTMÂ (zobacz
Generatory UTM) pozwalają na zdecydowanie bardziej dokładną analizę kampanii promocyjnych niż samo śledzenie konwersji:
- utm_source - źródło ruchu, np. facebook, youtube, nazwa listy
- utm_medium - medium, np. reklama, opis_pod_filmem, mailing, autoresponder, banner itd.
- utm_content - wersja reklamy, np. reklama1, kod filmu na YouTUBE, data mailingu itd.
- utm_term - słowo kluczowe albo lokalizacja reklamy
- utm_campaign - kampania, np. promocja201811
impleSITE zapisze te parametry, jeśli będą podane w adresie dowolnej strony, do cookie odwiedzającego:
- {COOKIE:utm_X_page_IDSTRONY} - np. utm_source_page_1 w przypadku strony głównej, na 30 dni
- {COOKIE:utm_X_7} - np. utm_medium_7 na 7 dni
- {COOKIE:utm_X_30} - np. utm_term_30Â na 30Â dni
- {COOKIE:utm_X_90} - np. utm_content_90Â na 90Â dni
- {COOKIE:utm_X_180} - np. utm_campaing_180Â na 180Â dni
- {COOKIE:utm_X_365}Â - np. utm_source_365Â na 365Â dni
Każdy parametr utm w adresie utworzy taki komplet 6 plików cookie. Od Ciebie zależy z którego skorzystasz. Parametr z ID strony jest przydatny, jeśli prowadzimy kilka kampanii i chcemy mieć pewność, że odwiedzający dostał parametry na konkretniej stronie, a nie na jakiejkolwiek stronie.
Â
Przykład:
- Klient klika w reklamę kierującą go naÂ
http://www.twojadomena.pl/oferta?utm_source=youtube&utm_medium=adwords&utm_content=zz-gMJoqAMA&utm_campaign=TrojcaSukcesu
- impleSITE zanim wyświetli stronę, daje mu 4 komplety plików cookie, jak pokazano wyżej. Powyższa strona ma identyfikator w impleSITE: 5.
- Na stronie znajduje się oferta i link do strony www.twojadomenia.pl/formularz ale jest też plik PDF z dodatkowymi informacjami. Klient pobiera plik, drukuje i czyta.
- W pliku PDF również znajduje się link do www.twojadomenia.pl/formularz
- Klient wpisuje w przeglądarkę ten link, bo jest wystarczający prosty - mógł też kliknąc w link w pliku PDF, jeśli czytał go na komputerze.
- Strona /formularz zawiera jedynie przekierowanie na
http://www.ekademia.pl/formularz/akademia?utm_source={COOKIE:utm_source_page_5}&utm_medium={COOKIE:utm_medium_page_5}&utm_content={COOKIE:utm_content_page_5}&utm_term={COOKIE:utm_term_page_5}&utm_campaign={COOKIE:utm_campaign_page_5}
- impleSITE pobiera z cookie wartości tych parametrów zapisane kilka dni wcześniej i dodaje je do linku.
- Klient zamawia i kupuje. UTMy pojawiają się w historii zamówień oraz w raportach w Google Analytics.
Aby skorzystać z tej funkcji musisz:
- Utworzyć dynamiczną stronę przekierowującą (np. /utmjump), gdzie przekierowanie będzie miało formę:Â
http://{GET:url}?utm_source={COOKIE:utm_source_30}&utm_medium={COOKIE:utm_medium_30}&utm_content={COOKIE:utm_content_30}&utm_term={COOKIE:utm_term_30}&utm_campaign={COOKIE:utm_campaign_30}Â
- w takim przypadku chcąc przekierować kogoś na www.sklep.x/produkt/y wraz z parametrami UTM, podamy adres: www.twojadomena.pl/utmjump?url=www.sklep.x/produkt/y
Oczywiście możesz skorzystać z cookie 7 dniowych lub dłuższych.
- Ewentualnie utworzyć przekierowania statyczne do konkretnych miejsc, gdzie Klient dokona transakcji - wtedy w miejsce {GET:url} w powyższym adresie należy wpisać adres docelowej strony - np. www.ekademia.pl/formularz/nazwa-produktu - takie adresy można potem użyć np. w filmie na YouTUBE, w ofercie PDF czy na ulotkach i plakatach.
- Dodać do formularza subskrypcji ukryte pola zawierające informacje o źródle - np. w przypadku impleBOT może to być
Następnie można albo wyszukać osoby po różnych utmach, albo dodać zawartość tego pola do linku w mailingu, aby dalej go śledzić tymi samymi parametrami:
http://www.twojadomen.pl/xyz?{POLE_5}
Większośc z tych czynności jest jednorazowa, a daje nam ogromne możliwości dokładnego analizowania efektów naszej pracy.
Â
Dlaczego warto to robić? Przecież jeśli na Twojej stronie zainstalowane jest Google Analytics, to Google albo samodzielnie ustali te parametry analizując źródło ruchu, albo zapisze te parametry, które podasz w adresie. Fakt, ale dane automatycznie generowane przez Google nie będą dostępne np. dla Ekademii i nie pojawią się w danych zamówienia - jedynie w Google Analytics.
Â
Dotychczas dostępne były 2 skomplikowane rozwiązania problemu śledzenia międzydomenowego:
- (niekompatybilne z Ekademia.pl) Włączenie śledzenia międzydomenowego - czyli zainstalowanie na wszystkich domenach tego samego skryptu Google Analytics, dodanie tych domen do wykluczeń, zdefiniowanie i włączenie "linkera".
- zmodyfikowanie wszystkich linków na stronie za pomocą skryptu JavaScript i skopiowanie do tych linków parametrów UTM z adresu. Skrypt trzeba było zainstalować albo na stronie, albo jeśli dany system na to nie pozwala, uruchomić go przez Google Tag Manager.
impleSITE pozwala od dzisiaj zrobić to znacznie łatwiej.
Â