Najlepszą średnio i długoterminową (najbardziej kosztowo-efektywną) strategią dla małej firmy usługowej lub solopreneur'a jest Marketing Ekspercki..
Najlepszą krótkoterminową jest płatna reklama bezpośrednia (marketing bezpośredni). Jednak płatna reklama w przypadku firm o ograniczonym budżecie bardzo szybko potrafi dojść do ściany rentowności (ROI) - kiedy nie możemy kupić wystarczająco dużo nowych Klientów generując zyski. Nadal generujemy zyski, ale ilość transakcji nie rośnie. Jeśli zwiększymy zasięg, skuteczność spada poniżej rentowności.
Firma o głebokiej kieszeni radzi sobie z taką sytuację przez długotrwałe, krótkoterminowo nierentowne kampanie, które budują długoterminowo świadomość, zasięg i markę dające rentowność przy skali. Mała firma o ograniczonym budżecie nie ma takiej możliwości.
I tutaj pojawia się Marketing Ekspercki... który docelowo też powinien być wspierany reklamą.
Marketing Ekspercki działa tak:
- dajemy potencjalnym Klientom wartość (wiedzę lub narzędzia) potwierdzającą nasz autorytet w danej branży,
- potencjalni Klienci świadomie lub nie promują tą wartość wśród innych potencjalnych Klientów
- część z tych potencjalnych Klientów, widząc nasz poziom wiedzy i doświadczenia, decyduje się zostać Klientami.
Różnica pomiędzy marketingiem eksperckim a bezpośrednią reklamą jest taka, że w marketingu eksperckim Klientów kupujemy płacąc czasem i pracą, a w reklamie płacąc pieniędzmi. Oczywiście sama reklama też wymaga czasu i pracy, aby ją przygotować, ale zdecydowanie mniej.
Najlepiej oczywiście działa tandem marketingu eksperckiego i reklamy.
Tutaj możesz posłuchać na ten temat więcej:
Marketing Ekspercki wymaga minimum pieniędzy, dlatego tak wielu ekspertów i firm usługowych się na niego decyduje. Ale to nie jest jego jedyna zaleta. Ważniejszą jest trwałość.
Reklama działa wtedy, gdy za nią płacimy. Kończysz płacić, przestaje działać. Efekt reklamy może się utrzymywać, ale sama reklama przestaje działać.
Marketing ekspercki działa tak długo, jak jest on-line. Z czasem działa nawet coraz lepiej.
Np. mój Klient zaczął za moją namową regularnie publikować video na YouTUBE. W pierwszym miesiącu regularnego publikowania opublikował 17 filmów. Po 6 miesiącach takiej działalności sprawdziliśmy statystyki.
- Liczba subskrybentów znacznie wzrosła... ale to nie jest aż takie ważne
- Średnia liczba obejrzeń pojedynczego filmu generalnie utrzymywała się na podobnym poziomie... ale to nie jest aż taki problem.
- Średnia liczba obejrzanych minut na całym na kanale na każdy nowy opublikowany film była 2krotnie większa.
Oznacza to, że każdy kolejny publikowany materiał zwiększał jego całkowity miesięczny zasięg, który w ciągu 6 miesięcy się podwoił - bez reklamy, w bardzo niszowej tematyce z dużą ilością matematyki.
Po 11 miesiącach wyprodukował szkolenie i ogłosił ten fakt na swoim kanale oraz do swoich subskrybentów. Od roku wyprzedaje praktycznie wszystkie weekendy... posługując się tylko ruchem z kanału i mailingami.
To nie jest jedyna skuteczna strategia generowania Klientów. Ale długoterminowo nie ma sobie równych, gdy sprzedajesz usługi i nie masz nieograniczonych zasobów.