RODO (GDPR) wymaga posiadania OSOBNEJ zgody na przetwarzanie danych osobowych na cele marketingu bezpośredniego a Ustawa o świadczenie drogą elektroniczną (i analogiczne rozporządzenie unijne) precyzuje potrzebę posiadania osobnej zgody na wysyłanie treści handlowych przez email.
Co zrobić, gdy ktoś chce otrzymywać od nas newsletter, ale NIE chce otrzymywać treści komercyjnych? impleBOT ma na to 2 rady. Nowe rozwiązanie i rozwiązanie dotychczasowe, opisanie niżej.
Rozwiązanie 1: Dynamicznie generowana treści maili na podstawie zgody marketingowej
To proste, przełomowe rozwiązanie znacznie ułatwi Ci życie.
Oto konkretny przykład:
Co się tutaj zadziało?
Mamy 2 wersje tego samego akapitu. Jedna jest przeznaczona dla osób ze zgodą marketingową, druga dla osób bez tej zgody.
Wszystko, co znajduje się pomiędzy flagami: {COMMERCIALPERM} oraz {/COMMERCIALPERM} wyświetli się tylko osobom, które wyraziły na to zgodę.
Wszystko, co znajduje się pomiędzy flagami: {NOCOMMERCIALPERM} oraz {/NOCOMMERCIALPERM} wyświetli się tylko osobom, które NIE wyraziły na to zgody.
Zasady działania nowych flag
Flagi {COMMERCIALPERM} i {NOCOMMERCIALPERM}:
- działają w treści HTML i TXT
- działają w nagłówku i stopce HTML i TXT
- NIE działają w temacie!
- możesz używać wielokrotnie w 1 mailingu, pod warunkiem, że każdą otwartą flagę poprawnie zamkniesz
- nie muszą występować jedno po drugim. Możesz użyć tylko jednej z tych flag, albo różnych w różnych miejscach
- używaj tylko z typem wiadomości: neutralna lub merytoryczna
- NIE ma sensu używać ich w wiadomościach, które mają ustawiony typ: inf. handlowa, ponieważ takie wiadomości otrzymają tylko osoby ze zgodą.
- wymagają płatnego abonamentu - w przypadku kont darmowych lub wygaśnięcia abonamentu flagi i ich treść zostanie usunięta z treści wiadomości.
UWAGA: Z RODO nie ma żartów. Zawsze przetestuj mailing, w którym używać flagi {COMMERCIALPERM}
- Test zawsze domyślnie jest wysyłany w formie bez zgody na inf. handlowe
- Jeśli system wykryje flagę {COMMERCIALPERM} w treści, wyśle drugi mail testowy z włączoną zgodą i dopiskiem w temacie wiadomości.
Reklama w szablonie wiadomości?
Jeśli więc chcesz w nagłówku lub stopce wiadomości dodać stałą reklamę, to możesz to teraz bezpiecznie zrobić.
Przykład:
Przeanalizujmy ten przykład. Na końcu maila dodajemy P.S. zależnie od tego, jaka została wyrażona zgoda. Wersja komercyjna będzie wyglądała tak:
P.S. Jeśli potrzebujesz pomocy w stworzeniu strategii marketingowej lub biznesowej, napisz do mnie
A wersja niekomercyjna tak:
P.S. Mam dla Ciebie świetną propozycję, której nie mogę Ci złożyć, bo nie wyraziłaś zgody na otrzymywanie treści komercyjnych. Zgodę możesz wyrazić tutaj, a potem zobacz pełną wersję tej wiadomości.
- {P:wyraziłeś/wyraziłaś} odmienia nam ten czasownik przez płeć subskrybenta.
- Flaga {RLINK} zamienia się w link, który umożliwia konkretnemu subskrybentowi wyrażenie zgody na treści komercyjne (lub wypisanie się z listy - pamiętaj o tym)
- Flaga {READONLINE} zamienia się w link, który zawiera treść tego mailingu, która jest generowana na podstawie aktualnych danych subskrybenta. Jeśli więc subskrybent wyrazi zgodę na treści handlowe, link pokaże treści handlowe. Jeśli nie wyrazi tej zgody, link ukryje treści handlowe.
Takiej konstrukcji można oczywiście użyć też w treści.
Jak pisać bezpieczne mailingi?
Możliwe jest wysłanie mailingu w postaci:
- merytorycznego, niekomercyjnego artykułu
- komercyjnej puenty oraz ewentualnie komercyjnych wtrąceń
- zachęty do wyrażenia zgody dla osób, które tego nie zrobiły
Przy czym zaznaczamy, że definicja informacji handlowej jest dosyć "szeroka", dlatego używasz tych funkcji na własne ryzyko.
Poniżej konkretny przykład:
Osoby, które nie wyraziły zgody zobaczyły sugestię, że nie dowiedzą się, o jaki projekt chodzi, póki takiej zgody nie wyrażą.
Co było już i nadal jest możliwe...
Po pierwsze domyślna wiadomość z prośbą o potwierdzenie subskrypcji pozwala subskrybentowi wybrać, czy wraża zgodę na treści handlowe czy tylko na komunikację niekomercyjną.
- neutralna (systemowa, życzenia itd.)
- merytoryczna
- handlowa
Treści handlowe NIE są wysyłane do osób, które nie wyraziły zgody na takie informacje.
Maile do osób ze zgodą
Aby wysłać mailing komercyjny tylko do osób, które się na to zgodziły, wystarczy po prostu ustalić jego typ na: inf. handlowa - system automatycznie odfiltruje osoby bez zgody - niezależnie od wybranego filtra.
Maile do osób bez zgody
Do osób, które nie wyraziły zgody można wysłać osobny mailing wybierając je w filtrze:
I koniecznie definiując mailing jako neutralny lub merytoryczny. W przeciwnym wypadku nikt go nie otrzyma.
W takim mailingu można poprosić o wyrażenie zgody na treści komercyjne kierując subskrybentów na {RLINK} - ta flaga generuje link do zarządzania zgodami przez subskrybenta.
Tutaj jednak mówimy o wysłaniu całego mailingu/wiadomości autorespondera do osób ze zgodą lub nie. Nowa funkcja opisania wcześniej pozwala takie filtrowanie treści przeprowadzić na poziomie treści mailingu/wiadomości autorespondera a nawet nagłówka i stopki.